Wat een kind of jongere doet, vertelt iets over wat het nog niet kan zeggen
In mijn begeleiding werk ik vanuit de visie “Anders durven kijken naar kinderen en jongeren”, waarbij we gedrag niet zomaar zien als ‘lastig’, ‘opvallend’ of ‘onverklaarbaar’, maar als een signaal dat vertelt wat er binnenin een kind gebeurt.
Gedrag is nooit zomaar. Het is vaak de enige manier waarop een kind of jongere laat zien: ik voel iets wat ik zelf nog niet goed begrijp.
We kijken dan met een dubbele bril: niet enkel naar het gedrag aan de buitenkant, maar ook naar de mogelijke emotie die eronder schuilgaat.
Vaak gaat het om geblokkeerde gevoelens — verdriet, angst, spanning, onmacht — waarvoor het kind nog geen woorden of veilige uitlaatklep heeft. Die emoties zetten zich vast en transformeren in wat we ‘signaalgedrag’ noemen: boosheid, overcontrole, afweer, uitbarstingen, terugtrekgedrag, of juist heel flink zijn.
In therapie gaan we op zoek naar die betekenis.
- Wat probeert dit gedrag ons te vertellen?
- Wat heeft dit kind nodig om zich weer veilig te voelen in zichzelf?
- Welke beschermmechanismen zijn ontstaan en kunnen nu herkend worden als overlevingsstrategieën?
Het kind krijgt de ruimte om zichzelf op een andere manier te leren begrijpen. In een veilige, speelse en ervaringsgerichte omgeving gaan we samen op zoek naar dat wat vastzit, en hoe we het opnieuw in beweging kunnen brengen. Soms via taal, soms via spel of lichaam, maar altijd met zachtheid en respect voor het eigen tempo.
Want achter elk gedrag schuilt een verhaal. En elk kind verdient iemand die bereid is om daar echt naar te kijken.
Elk kind is uniek – dus elk traject is anders. Samen zoeken we naar dat wat werkt . Bij kinderen jonger dan 6 jaar wordt er vooral met de ouders gewerkt.

Jongeren (12-18 jaar)
Tieners staan middenin een intense ontwikkelingsfase. Ze bouwen aan hun identiteit, zoeken hun plek in de wereld en worstelen soms met vragen, druk of emoties die ze moeilijk kunnen plaatsen. Die zoektocht kan verwarrend, eenzaam of overweldigend voelen.
In de praktijk bied ik een plek waar jongeren zichzelf mogen zijn – zonder oordeel. Samen onderzoeken we wat hen blokkeert, welke gedachten en gevoelens spelen, en hoe ze daar anders mee kunnen omgaan. We werken rond thema’s als prestatieangsten, verdriet, prestatiedruk, stress, verlies, moeilijke thuissituaties of gewoon… het gevoel vast te zitten.
Soms gebruiken we taal, soms beelden, soms het lichaam. We vertrekken altijd vanuit wat bij hen past.

Views: 43
